
2/13/24, 6:00 PM How Hard Lines in Fox-Dominion Deal Talks Suddenly Softened - The New York Times

https://www.nytimes.com/2023/04/20/business/media/fox-news-dominion-settlement.html 1/3

The $787.5 million settlement, believed to be the largest in a defamation case, came together quickly.

By Jeremy W. Peters, Jim Rutenberg and Katie Robertson

Reporting from Wilmington, Del.

April 20, 2023

On Tuesday morning, as the legal team for Dominion Voting Systems walked from their hotel to the courthouse where they

were about to finish jury selection, one lawyer turned to another and asked in a low voice about a possible settlement, “Is

there anything going on?”

“No, not really,” the other replied. They loaded their slide deck into the courtroom’s audiovisual system and steeled

themselves for opening statements.

An 11th-hour deal in their billion-dollar defamation suit against Fox News seemed dead, with talks between the two sides

having gone nowhere.

One of Dominion’s biggest asks was a nonstarter for Fox: a public apology from the network for its role in implicating

Dominion in a fictitious, algorithmically driven scheme to steal the 2020 election from Donald J. Trump. Fox’s insistence on

no admission of wrongdoing at all was a nonstarter for Dominion. The two companies, whose lawyers had exchanged dollar

amounts over the weekend, were also far apart on a settlement number.

But in a conference room down the hall from Judge Eric M. Davis’s courtroom in downtown Wilmington, Del.,

representatives for both sides weren’t giving up. In the room were the Dominion chief executive, John Poulos, and one of his

top investors, the Staple Street Capital co-founder Hootan Yaghoobzadeh.

Representing Fox, in a call from Los Angeles, was its chief legal officer, Viet Dinh — a close lieutenant of Rupert and Lachlan

Murdoch. Also calling in was a seasoned mediator whom both sides had brought in only 24 hours earlier — a veteran of

wartime negotiations in the Balkans in the 1990s who was on a Danube River cruise with his wife.

Then, just as the judge was swearing in the jury, hard lines started softening. And just before 4 p.m., he announced that the

two sides had reached a deal: a $787.5 million settlement, believed to be the largest in a defamation case.

This account of how the talks came together, averting what would have been the most significant defamation case to go to

trial in a generation, is based on interviews with 10 people closely involved in or briefed on the negotiations, most of whom

spoke anonymously to reveal details of the confidential talks.

The mediator, Jerry Roscoe, who would not share the particulars of the deal making, said in an interview that he had two key

things working for him: the looming start of the opening statements and the finalization of jury selection. “The jury’s

presence changes everything,” he said. “It’s a catalyst for decision making.”

Mr. Roscoe overcame the impasse with a breakthrough series of deal points that the two sides could at least work from,

giving the talks a new intensity, according to several people briefed on the discussions. He knew top lawyers for both

companies, having recently mediated another case in which their firms had also been on opposing sides.

The judge, who had been privately urging the parties to find a way to a settlement, made time where he could. Before

opening arguments were set to begin, he dismissed the jury for lunch as the contours of an actual deal started to come into

view. He grew visibly impatient as the jurors finished a platter of wraps and salads from nearby Cavanaugh’s — only to sit

How Hard Lines in Fox-Dominion Deal Talks Suddenly Softened

https://www.nytimes.com/2023/04/20/business/media/fox-news-dominion-settlement.html

https://www.nytimes.com/by/jeremy-w-peters
https://www.nytimes.com/by/jeremy-w-peters
https://www.nytimes.com/by/jim-rutenberg
https://www.nytimes.com/by/jim-rutenberg
https://www.nytimes.com/by/katie-robertson
https://www.nytimes.com/by/katie-robertson
https://www.nytimes.com/by/jeremy-w-peters
https://www.nytimes.com/by/jim-rutenberg
https://www.nytimes.com/by/katie-robertson
https://www.nytimes.com/
https://www.nytimes.com/


2/13/24, 6:00 PM How Hard Lines in Fox-Dominion Deal Talks Suddenly Softened - The New York Times

https://www.nytimes.com/2023/04/20/business/media/fox-news-dominion-settlement.html 2/3

for hours awaiting the trial’s start.

Over the weekend, Lachlan Murdoch, intent on finding a way to a deal, had given his team the go ahead to raise the dollar

amount the company would pay. And, during the talks, as the Fox offer increased, Dominion softened its bottom line about an

admission of wrongdoing. The compromise: an acknowledgment from Fox that it understood Judge Davis’s pretrial rulings

against the network — including that the defamatory Dominion conspiracies Fox had aired were objectively false.

The resulting Fox statement, a product of careful lawyering, went only so far, saying, “We acknowledge the court’s rulings

finding certain claims about Dominion to be false,” falling short of what many of the network’s critics wanted. But it also gave

Dominion’s lawyers the freedom to immediately announce the eye-popping amount they won, $787.5 million, a message in

itself, the Dominion lawyer Stephen Shackelford told reporters outside the courthouse immediately after the trial’s abrupt

end: “Money is accountability.”

That a deal came together at all was remarkable and unexpected. Neither side had made serious efforts to settle out of court

since Dominion filed the suit more than two years ago. Dominion and its lawyers liked the strength of its case, bolstered by

emails, texts and depositions revealing how many inside Fox had worried that their promotion of conspiracy theories about

Dominion machines was wrong.

And Mr. Dinh, leading the Fox legal strategy, had advised the Murdochs that the case was winnable — continuing to insist

Fox could prevail on appeal, even as the judge’s pretrial decisions against Fox News and its parent company indicated a

harder-than-expected road for them in Delaware. Mr. Dinh told colleagues that he thought the Supreme Court might even

find the case attractive and take it up on First Amendment grounds.

But as the case dragged on over Zoom hearings and courtroom arguments, Fox’s legal strategy — already facing an

unusually large body of evidence stacked against it — faltered again and again, tripped up by a series of miscalculations, bad

breaks and missed opportunities to settle.

Last summer, Fox replaced its legal team after the court allowed Dominion access to messages from the personal phones

and email accounts of Fox employees — including both Murdochs. It brought on Dan K. Webb of Winston & Strawn, a

seasoned trial lawyer and former federal prosecutor who negotiated the $177 million defamation settlement ABC News made

with a beef manufacturer it associated with “pink slime,” a low-cost filler.

Part of the reason Fox and its new legal team remained convinced the case was winnable was that plaintiffs in defamation

suits have to meet an exceptionally high burden of proof. The Supreme Court has given media organizations considerable

latitude to publish even false information — as long as it wasn’t done intentionally or recklessly.

But Fox kept losing decisions with the judge, including his ruling that Dominion could also sue the larger Fox Corporation in

addition to Fox News, opening up the Murdochs to more legal and financial exposure.

The court repeatedly sided with Dominion on the discovery process, giving the election company’s lawyers broad access to

the private communications of Fox employees. Fox had made a settlement bid last year, but its offers fell far short of

anything Dominion would consider, a person familiar with those discussions said. As the ruling kept going in Dominion’s

favor, its lawyers were surprised that Fox was not making more of an effort to strike a deal.

In the months that followed, the private exchanges among Fox hosts, producers and senior executives were laid bare for the

country to see, showing some of them criticizing and belittling Mr. Trump, mocking his legal advisers as drug-addled and

drunk kooks, and expressing serious concerns about the conspiracy theories their colleagues were allowing on air.

The disclosures rocked the company, including the Murdochs, top network executives and network stars as so much

embarrassing internal material came out into the open.

Included in one batch were bits from Mr. Murdoch’s own deposition, in which he had acknowledged that some of his hosts

appeared to have endorsed false election conspiracy theories. Mr. Murdoch appeared to have a different take from Mr. Dinh

about how his deposition had gone. And after Mr. Dinh said that the Dominion lawyer who led the questioning, Justin Nelson,

“didn’t lay a finger on you,” Mr. Murdoch pointed to Mr. Nelson and said, “I think he would strongly disagree with that.”

https://www.nytimes.com/2023/03/20/technology/fox-news-dominion-texts.html
https://www.nytimes.com/2017/08/10/business/pink-slime-disney-abc.html


2/13/24, 6:00 PM How Hard Lines in Fox-Dominion Deal Talks Suddenly Softened - The New York Times

https://www.nytimes.com/2023/04/20/business/media/fox-news-dominion-settlement.html 3/3

On the legal front, Fox was planning to defend itself with a theory known as the “neutral reporting privilege,” which

indemnifies news organizations when publicizing “newsworthy” charges about public figures — even when they are false

charges.

But courts have not universally recognized that privilege. Judge Davis ruled that Fox could not use it as part of the defense.

That gutted a foundational component of Fox’s strategy.

Chris Mattei, a lawyer who represented the Sandy Hook families in their defamation case against the Infowars founder, Alex

Jones, said in an interview that a trial would have been “a blood bath for Fox.”

Worse, this month, the judge decided that he would allow Dominion to issue a subpoena compelling Mr. Murdoch to take the

stand, presenting the prospect of an hourslong grilling of the aged media tycoon — he is 92 — by Dominion’s dogged

litigation team, led by the firm Susman Godfrey.

But it was no surefire win for Dominion, either. The unpredictable nature of juries — in this case, 12 people and 12 alternates

were seated and told to prepare for a six-week trial — was a looming uncertainty for the voting technology company. One

juror was replaced after being sworn in because he broke down in court, insisting he couldn’t go through with it. Another

could be seen sleeping during the proceedings on Tuesday.

Dominion lawyers were ready to take that chance to the end, preparing to move forward with the trial even once the 90-

minute lunch break ended. Two of its lawyers, Mr. Nelson and Mr. Shackelford, sat at the plaintiff’s table focused on their

prep for the opening while a third, Davida Brook, shuttled back and forth between the courtroom and the conference room

down the hall where the settlement talks were taking place.

A presentation of roughly 60 slides had been loaded into the courtroom’s audiovisual system, some containing new damning

revelations from the private communications inside Fox. Mr. Shackelford, who would have delivered Dominion’s opening

argument, kept his microphone pinned to his suit jacket lapel. Members of his family were watching from the audience.

So was the witness Dominion planned to call first, Tony Fratto, an official in the George W. Bush administration who would

have walked the jury through a timeline of key moments in Fox’s coverage of the 2020 election aftermath. Mr. Fratto was the

Dominion representative who repeatedly pleaded with Fox hosts and executives to correct their coverage, to no avail.

The legal team was still putting the final touches on an opening week they’d carefully choreographed. Rupert Murdoch would

be the second witness, on Wednesday, followed by Tucker Carlson, probably on Thursday. Ms. Brook planned to question him

aggressively about his vulgar and misogynistic text messages about Sidney Powell, who’d gone on Fox to spin wild and

implausible stories about a voter fraud conspiracy.

Mr. Nelson, who was still working on the questions he would ask Mr. Murdoch on Wednesday, had not prepared any

statement in the event that the case settled. But when he and the other lawyers learned a deal was coming together early

Tuesday afternoon, he started jotting down notes on a small, white piece of paper.

“The truth matters,” he wrote. “Lies have consequences.”

A correction was made on April 20, 2023: An earlier version of this article misstated the number of alternates selected for the

Fox-Dominion trial. It was 12, not six.

When we learn of a mistake, we acknowledge it with a correction. If you spot an error, please let us know at nytnews@nytimes.com. Learn more

Jeremy W. Peters covers media and its intersection with politics, law and culture. He is the author of “Insurgency: How Republicans Lost Their Party and Got
Everything They Ever Wanted.” He is a contributor to MSNBC. More about Jeremy W. Peters

Jim Rutenberg is a writer at large for The Times and the Sunday magazine. He was previously the media columnist, a White House reporter and a national political
correspondent. He was part of the team that won the Pulitzer Prize for public service in 2018 for exposing sexual harassment and abuse. More about Jim Rutenberg

Katie Robertson is a media reporter. She previously worked as an editor and reporter at Bloomberg and News Corporation
Australia. Email: katie.robertson@nytimes.com  More about Katie Robertson

A version of this article appears in print on , Section B, Page 1 of the New York edition with the headline: Hard Lines In Fox Suit Suddenly Softened

https://www.nytimes.com/2023/04/11/business/fox-news-dominion-trial.html
https://www.nytimes.com/2023/04/05/business/media/rupert-murdoch-testify-fox-dominion-trial.html
mailto:nytnews@nytimes.com
https://www.nytimes.com/explain/2022/new-york-times-journalism
https://www.nytimes.com/by/jeremy-w-peters
https://www.nytimes.com/by/jeremy-w-peters
https://www.nytimes.com/by/jim-rutenberg
https://www.nytimes.com/by/jim-rutenberg
https://www.nytimes.com/by/katie-robertson
mailto:katie.robertson@nytimes.com
https://www.nytimes.com/by/katie-robertson



